خانه / مقالات / معرفی / معرفی اساتید / مصاحبه با مهندس مبین رنجبر از مدیران اجرایی استارتاپ ویکند ایران

مصاحبه با مهندس مبین رنجبر از مدیران اجرایی استارتاپ ویکند ایران

مصاحبه با مهندس مبین رنجبر از مدیران اجرایی استارتاپ ویکند ایران

1012598 4196863097009 1886576740018180185 n مصاحبه با مهندس مبین رنجبر از مدیران اجرایی استارتاپ ویکند ایران

مصاحبه با مهندس مبین رنجبر از مدیران اجرایی استارتاپ ویکند ایران

 

نام و نام خانوادگی: مبین رنجبر

متولد ۱۳۶۸

اهل یا ساکن بابل

اطلاعات:
مهندس نرم افزار که گوشه چشمی نیز به دنیای استارتاپ ها،خلاقیت و کارآفرینی در حوزه تکنولوژی و مدیریت پروژه دارد.

 

با سلام خدمت کاربران عزیز وب سوال . ما از امروز یک بخش جدید در وب سایت به نام استارتاپ ویکند  راه اندازی کردیم . تا بتوانیم با عزیزانی که در استارتاپ ویکند ها ی کشور شرکت می کنند مصاحبه داشته باشیم . چون می دانیم وب سایتهای کشور و خواصه تکنولوژی، در کشور بدون استارتا پ ها هیچ وقت رشد نخواهد کرد و تنها پشتیبان و ضامن رشد کشور در طولانی مدت همین افرادی هستند که با ایدهای ناب خود استارتاپ ها را راه اندازی می کنند. امروزدر خدمت یکی از فعا لان استارتاپی کشور هستیم  ، جناب آقای مهندس مبین رنجبر

سلام  جناب آقای رنجبرممنون که وقت گرانبهای خود را در اختیار ما گذاشتی میشه خود تون  را برای خوانندگان وب سوال معرفی کنید و بگیید چیکار میکنید ؟

عرض سلام و درود و خسته نباشید دارم خدمت شما.مبین رنجبر هستم ۲۵ سال سن دارم و کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار هستم.به شمال ایران یعنی مازندران و شهر بابل تعلق دارم.فعالیت ها و دست و پا زدن های اینجانب در دنیای نرم افزار بر میگردد به سال هایی که به دبستان می رفتم.از سال های ابتدایی دبیرستان در سن ۱۶ سالگی بود که من به همراه یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم که به صورت جدی وارد دنیای تجارت نرم افزار بشویم و برای نیاز مردم نرم افزار تولید کنیم.چند ماه بعد از این تصمیم اولین نرم افزار ما وارد بازار شد و چندین نمایندگی فروش هم در سراسر ایران در آن سال ها گرفتیم.این تصمیم ما که به خودمان اجازه دادیم تجربه کنیم و موفق هم شدیم باعث شد که بنیان فکری ما بر آن اساس شکل بگیرد.شاید اگر به خودمان می گفتیم بدون تجربه که نمی شود کاری کرد و از کار دست می کشیدیم، راه مان از چیزی که امروز می رویم متفاوت می بود.از جزئیات که بگذریم از آن زمان فعالیت من در دنیای تجارت نرم افزار همچنان ادامه دارد.در کنار تخصص اصلی ، مبلغ داده های بزرگ هم هستم. اگر بخواهم ساده بگویم، یعنی اینکه توجه کسب و کارها و افراد را به داده هاشون بیشتر جلب می کنم.به خاطر سابقه و علاقه ام به دنیای تجارت و کسب و کار نرم افزار عاشق دنیای استارتاپ ها شدم و فعالیت خودم را در این حیطه نیز گسترش دادم.تا به حال سه رویداد مرتبط با کارآفرینی را برگزار کردم و تسهیلگر جهانی رویداد استارتاپ ویکند نیز هستم.در حال حاضر موسس Iran Startups و مجله Big Data Watcher هستم.عنوان های دیگری هم هستند که به خاطر طولانی نشدن بحث از آنها صرف نظر می کنم.

استار تاپ ویکند چیست ؟ میشه تعریف شخصی خودتون را از استارتاپ ویکند بیان کنید ؟

استارتاپ ویکند رویدادی ۵۴ ساعته است که برنامه نویسان،متخصصین کسب و کار و طراحان گرافیک دورهم جمع می شوند تا به کمک مربیان و کارآفرینان مطرحی که در این مدت در کنارشان حضور دارند،یک ایده را به اجرا برسانند و در نهایت کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند.تعریف بنده از استارتاپ ویکند اندکی با تعریف اصلی تفاوت دارد.استارتاپ ویکند بستری است که به شما اجازه می دهد راهی که شرکت های بزرگ دنیا برای رسیدن به جایگاهی که امروزه دارند را تجربه کنید.این رویداد از شما کارآفرین نمی سازد بلکه فرصتی پیدا می کنید تا راه و روش کارآفرین شدن را از نزدیک لمس کنید.

از چه زمانی وارد مباحث استارتاپ ها و کارآفرینی شدی؟ تا حالا خودت استارتاپی راه اندازی کردی؟

راستش در بخش معرفی عرض کردم که راه خودمان را در عرصه تجارت نرم افزار از سنین پایین شروع کردیم و در آن زمان هیچ اسمی برای کاری که در حال انجام آن بودیم نداشتیم و فقط ماهیت کار برای ما مهم بود و حتی نام این کار را کارآفرینی نمی گذاشتیم.در واقع می شود گفت سه سال است که با مقوله استارتاپ ها آشنا شدم.زمانی که اولین رویداد استارتاپ ویکند کشور در تهران برگزار شد می شود گفت که نقطه اوج ورود من به دنیای استارتاپ ها بود.

بله در گذشته یک استارتاپ را راه اندازی کرده بودم که متاسفانه پس از چند سال شکست خورد.در واقع محصولی بود که با کمک آن می توانستید بیماری های عمومی خود را تشخیص دهید و درمان کنید.در سال های اخیر هم در یک استارتاپ حوزه نجوم در فلوریدای آمریکا به صورت راه دور مشارکت داشتم که به دلایلی فعلا راکد مانده است.

نقش استارتاپ ها وتجربه کار دسته جمعی را چگونه ارزیابی می کنید؟ ( مخصوصا در ایران که معمولا کار دسته جمعی  همیشه با حرف و حدیث های زیادی همراه بوده است  و افراد علاقه دارند به تنهایی کاری را انجام بدهند تا  مشارکتی )

البته این نکته را باید عرض کنم که کار دست جمعی یا گروهی با کار تیمی فرق اساسی دارد.در کار گروهی معمولا هرکس طبق وظیفه ای که در گروه دارد نقش خود را ایفا می کند ولی اعضای یک تیم در راستای یک هدف مشخص فعالیت می کنند.در واقع در کار گروهی آرمان ها و علایق هر عضو متفاوت است.برگردیم به سوال شما.کار تیمی با راه اندازی یک استارتاپ رابطه مستقیم دارد.شرکت های موفق دنیا در اکثریت مواقع پس از طی کردن مراحل معرفی ایده کار خود را با تیم سازی شروع کردند.در ایران متاسفانه این ضرب المثل همیشه گفته شده است که “اگر شریک خوب بود خدا برای خودش شریک داشت” که من به شدت مخالف این گزاره هستم و می شود گفت که قیاس مع الفارق است.ما عالم دهر نیستیم که تمامی علوم را بدانیم و یا حداقل سعی کنیم که در همه علوم کارشناس شویم.در تیم نیز نیاز نیست که ما همه کارها را خودمان انجام دهیم.یک تیم با افراد مناسب می تواند موفقیت ما را چند برابر کند.

استارتاپ با یک ایده ساده شروع میشه . این ایده در ذهن پرورش پیدا میکنه . در عمل پیاده سازی میشه . وما اون را در مسابقات می بینیم . کف می زنیم ، جایزه می دیم .ولی، وقتی پای تجاری سازی و سرمایه گذاری میرسه افراد نمی دونن چکار باید بکنند. میشه  راه حل خودتون را برای ما بگید ؟

به نظر من بخشی از این مشکل بر میگردد به جوان بودن موضوع استارتاپ و راه اندازی کسب و کارهای گسترش پذیر و تکرار پذیر در ایران و عدم آگاهی از روند جذب سرمایه و تجاری سازی.امروزه از هرکسی که ایده ای در ذهن دارد که هنوز آنرا به اجرا نرسانده بپرسید می گوید که پول نیست،سرمایه نیست و کسی نیست که حمایت کند.این گزاره دقیقا یعنی صورت مسئله را پاک کنیم و پیش داوری کنیم.اجازه دهید از تجاری سازی شروع کنم.چیزی که روشن است این است که راه اندازی یک کسب و کار و به طور کل هر سفری به تدریج آغاز می شود و به تکامل می رسد پس نمی شود با هر طرح تجاری و مدلی یک شبه و بدون گفتگو با دنیای بیرون موفق شد.در مسیر تجاری سازی باید مصرف کننده نهایی را جزئی از تیم خود بدانید و با او در این مسیر همسفر شوید تا بدانید که چرا باید از محصول شما استفاده کند.در بخش سرمایه گذاری هم متاسفانه آگاهی لازم نسبت به مراحل سرمایه گذاری و چگونگی آن وجود ندارد.هیچکسی بر روی هیچ سرمایه گذاری نمی کند.ایده ای که در ذهن وجود دارد مصداق هیچ را دارد.سرمایه گذاری بر روی ایده که اجرا شده است این مراحل را می بایست طی کند:خود شخص،یک یا دو هم تیمی،پدر و مادر و بستگان،سرمایه گذاران فرشته،سرمایه گذاران خطرپذیر و…همیشه ما انتظار داریم از پله اول که سرمایه شخصی خودمان است به پله سرمایه گذاران خطرپذیر برسیم که این اشتباه فاحشی است.

میشه یه توضیح در مورد نکست و مراکز شتابدهی به زبان ساده برای خوانندگان ما بدید؟

نکست در واقع یک رویداد است و شتاب دهنده یک نهاد.در استارتاپ ویکند ایده شما در بهترین حالت به اجرا می رسد و با هیجانات و مشکلات این راه آشنا می شوید ولی بعد از آن چه می شود؟ نکست در واقع یک دوره ۵ هفته فشرده آموزشی-تجربی برای استارتاپ هاست که راه های گسترش و پایدار کردن استارتاپ ها را آموزش می دهد.شتاب دهنده به زبان ساده یک سر پناه است.شتابدهنده ها توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند و تمرکز آن ها بر روی استارتاپ هایی است که در حوزه کاری آن شرکت ها (عمدتا صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات) مرتبط می باشند. این مراکز به ازای دریافت بخشی از سهام استارتاپ ها خدماتی مانند مشاوره،سرمایه گذاری،در اختیار قرار دادن فضای کار و… به مدت مشخصی ارائه می کنند.

نقش این افراد را در راه اندازی استارتاپ ویکند و گسترش آن در ایران را چگونه ارزیابی می کنی .؟ (محسن ملایری و شایان شلیله )

بی شک اولین کسانی که مهم ترین رویداد حوزه کارآفرینی نوین و استارتاپ ها را به ایران رسانند این آقایان بودند و این حداقل دلیلی است که از آنها تشکر کنیم.

مبین جان میشه یه مقدار در مورد تجربه کاربری (یوایکس) برامون توضیح بدید که تجربه کاربری چیه و نقش اون را در اینترنت به خصوص وب سایت ها بیان کنی ؟

البته خدمت شما عرض کنم که من متخصص تجربه کاربری نیستم و این سوال را می بایست از کسانی که به قول معروف اینکاره هستند این سوال را بپرسید ولی به طور ساده تجربه کاربری احساسی است که در حین تعامل با یک سیستم به کاربر دست می دهد یا بهتر بگویم خاطره ای ایست که از استفاده از آن محصول در ذهن کاربر نقش می بندد.تجربه کاربری نه در تنها در حوزه وب بلکه در تمامی حوزه های صنعت کاربرد دارد.تجربه کاربری در وب سایت شما لزوما سادگی کار با آن نیست بلکه طراحی بستری است که به کاربر را در رسیدن به هدف خود از وب سایت شما سردرگم نکند.

وب سایت های که باها شون به صورت جدی کار می کنی را میشه نام ببری و نقش خودت را در آنها بیان کنی ؟

در حال حاضر بنده مدیر بخش پایگاه های داده ای غیررابطه ای سایت برنامه نویس هستم و همینطور موسس و نویسنده سایت BigDataWatcher نیز هستم و همینطور در روزهای آینده سایتی راه اندازی می شود که به معرفی اکوسیستم و فضای استارتاپی ایران و استارتاپی های ایرانی به انگلیسی می پردازد که افتخار همکاری با آن را دارم.در سایت های بسیار دیگری نیز در نقش نویسنده و مترجم فعال هستم که به دلیل طولانی نشدن بحث از آنها صرف نظر می کنم.

میشه نظرخودتون را درمورد وب سوال بگویید ؟

راستش را بخواهید من تابه حال افتخار نداشتم که از سایت شما دیدن کنم ولی الان با آن آشنا شدم و امیدوارم که موفق باشید.

وکلام آخر ..

بسیار از شما تشکر می کنم که فرصتی محیا کردید یا صحبتی با هم داشته باشیم.امیدوارم که حرف هایی که گفته شد بتواند جرقه ای حتی اندک در ذهن مخاطب ایجاد کرده باشد.

جناب منهدس مبین رنجبر ممنون و متشکرم که وقت گرانبهای خودتون را در اختیار ما گذاشتی  شاد و موفق وپیروز باشید

سپاس از شما

 

منبع : سایت وب سوال

کلمات مرتبط :

ایده جدید , مشاغل خانگی , کسب درآمد , ایده مشاغل خانگی , خلاقیت , کارآفرینی , کار در خانه , کسب درآمد در منزل , کسب و کار , بازاریابی , مهندس مبین رنجبر , مدیران اجرایی , استارتاپ ویکند ایران

 

لینک کوتاه : http://idehamooz.ir/95SiC

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


− 2 = چهار

theme