خانه / مقالات / کسب و کار / فروش / چهار نوع تقسیم بازار

چهار نوع تقسیم بازار

چهار نوع تقسیم بازار

bazar1 چهار نوع تقسیم بازار

چهار نوع تقسیم بازار

 

تقسیم بازار به چند بخش مختلف یکی از قدیمی ترین ترفندهای بازاریابی در کتب آموزشی است. با وجود تعداد بالای مشتریان و علایق مختلف آنها که هر روزه گسترده تر از قبل می شود و همچنین گزینه های رقابتی که بیشتر و بیشتر در دسترس همگان قرار می گیرند، تقسیم بازار در هر کسب و کار و طرح بازاریابی به موضوعی کاملا حیاتی تبدیل شده است. در واقع می توان گفت کسب و کارها دیگر محصولی را تولید نمی کنند و سپس به فکر اختصاص آن به بخشی از بازار باشند، بلکه پیش از هر چیز در فرایند تولید و توسعه محصول به ویژگی های بخش خاصی از بازار توجه کرده و در فرایند طراحی محصول آن ویژگی ها را مد نظر قرار دارند.

سه روش مختلف برای طبقه بندی خواسته های مشتری وجود دارد که عبارت از نیازها، خواسته و تقاضا آنها می باشند. با این وجود قبل از پرداختن به موضوع نیازها، خواسته ها و تقاضا هر گروه ابتدا باید فرایند تقسیم بازار را طی کنید و در فرایند تقسیم بازار هم اولین مرحله تعریف خصوصیات مخاطب هدف شما می باشد. چه کسی محصول شما را می خواهد و آیا این محصول در دسته نیازهای وی، خواسته های وی یا تقاضاهای وی قرار می گیرد. زمانی که در مورد محصول خود تصمیم گرفتید و تصمیم شما در مورد ویژگی های آنها نهایی شد، سراغ تقسیم بازار هدف خودتان می روید.

در مجموع ۴ نوع مختلف تقسیم بازار وجود دارد و هر چهار دسته در مرحله اجرا در دنیای واقعی با هم تفاوت های بیشماری دارند. اجازه دهید در ادامه به جزئیات هر یک از آنها بپردازیم:

تقسیم بازار بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی:
تقسیم بازار بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی یکی از معمول ترین و ساده ترین انواع روش های تقسیم بازار است که مورد استفاده مدیران بازاریابی قرار می گیرد. اغلب شرکت ها برای بدست آوردن تعداد مناسبی از مشتریان که از محصولات آنها استفاده می کنند، از این روش بهره می برند. در این روش اصولا جمعیت هدف بر اساس مجموعه ای از متغیرها تقسیم بندی می شوند که برخی از آنها عبارتند از سن، جنسیت، تعداد اعضاء خانواده، سطح درآمد، شغل، مذهب، نژاد و ملیت.

استفاده از تقسیم بازار بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی به وضوح در صنعت خودروسازی مشهود است. صنعت اتومبیل دارای طبقه بندی های مختلف قیمتی است که در هر یک از آنها شرکت های دست به تولید خودروهای خاصی می زنند. به عنوان مثال برندی بنام Maruti طبقه قیمتی پایینی دارد و بنابراین دست به تولید خودروهایی می زند که بر اساس سلایق و قدرت خرید عموم مردم طراحی شده است. شرکت Audi و BMW طبقه قیمتی بالایی دارند و بنابراین مشتریان هدف نهایی با قدرت خرید بالا را هدف قرار می دهند. بنابراین در این وضعیت، تقسیم بر اساس درآمد انجام گرفته که خود بخشی از ویژگی های جمعیت شناختی به حساب می آید. بطور مشابه، سن، چرخه عمر زندگی، جنسیت، درآمد و موارد دیگری از این دست می توانند برای تقسیم بازار بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی مورد استفاده قرار بگیرند.

تقسیم بازار بر اساس ویژگی های رفتاری:
این نوع از تقسیم بازار اقدام به تقسیم جمعیت هدف در بازار بر اساس رفتار، کاربرد و الگوی تصمیم گیری آنها می نماید. به عنوان مثال، افراد جوان برند Dove را برای صابون انتخاب می کنند در حالیکه این محصول در ذهن ورزشکاران با برند Lifebuoy جا افتاده است. این مثالی از تقسیم بازار بر اساس خصوصیات رفتاری می باشد. بر اساس رفتار یک فرد، محصول مورد نظر مورد بازاریابی قرار می گیرد. این نوع از تقسیم بندی بازار خصوصا در بازار تلفن های همراه بسیار در حال شکوفایی و پیدا کردن کاربردهای زیاد قرار دارد. به عنوان مثال، برند Blackberry برای کاربرانی مورد استفاده معرفی شده است که برای کسب و کار و تجارتی دارند، برند Samsung برای کاربرانی معرفی شده که طرفدار اندروید هستند و به تعداد زیاد اپلیکیشن در قیمت کم نیاز دارند و برند Apple هم برای مشتریان ویژه ای معرفی شده است که می خواهند در اقلیت ویژه و منحصر از بازار قرار داشته باشند.

مثال دیگری از کاربرد این روش در بازاریابی در طی جشنواره ها و جشن ها است. مثلا الگوی خرید در دوران کریسمس بسیار متفاوت از الگوی خرید در دوران خارج از کریسمس و عادی می باشد که در چارچوب این نوع از طبقه بندی قرار می گیرد.

تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی:
تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی شیوه‌ای است که در آن از سبک زندگی مردم، فعالیت‌های آنها، علایق آنها و همچنین نظرات آنها برای تعریف و مشخص کردن یک بخش از بازار استفاده می‌شود. می‌توان گفت که تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی تقریباً مشابه با شیوه تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های رفتاری است. اما تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی جنبه‌های روان‌شناختی رفتار خرید مصرف‌کننده را هم مدنظر قرار می‌دهد. این زمینه‌های روان‌شناختی ممکن است شامل سبک زندگی مصرف‌کننده‌ها، موقعیت اجتماعی آنها و همچنین فعالیت‌ها، علایق و نظرات آنها شود.

کاربرد شیوه تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی امروزه در تمامی بخش‌ها و فعالیت‌ها دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال برند زارا Zara بازار خودش را بر اساس سبک زندگی تقسیم می‌کند که در آن مشتریانی که خواهان بهره مندی از آخرین سبک‌های لباس و همچنین سبک‌های متمایز از بقیه مردم هستند، به فروشگاه‌های آن مراجعه می‌کنند. به‌طور مشابه برند Arrow هم خودش را برای سبک زندگی بسیار ویژه و خاص و مخصوص شرایط دفتری، اداری و رسمی بازاریابی می‌کند که در آن مدیران و مدیران ارشد به دنبال استفاده از پوشش ویژه هستند. بنابراین همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد این سبک از تقسیم بازار بر اساس سبک زندگی و فعالیت‌ها، علایق و نظرات مشتریان بالقوه آنها می‌شود.

تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی:
این نوع از تقسیم بازار به دنبال تقسیم و بخش‌بندی مردم بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها می‌باشد. مشتریان بالقوه آنها بر اساس موقعیت جغرافیایی خودشان که در آن واقع‌شده‌اند دارای نیازها و خواسته‌های متفاوتی هستند. مثلا افرادی که در مناطق غیر شهری زندگی می کنند ممکن است به دستگاه‌های تصفیه آب با فشار اُسمزی معکوس نیاز داشته باشند، در حالی که افرادی که در مناطق شهری زندگی می کنند به دستگاه‌های تصفیه آب با سیستم پرتوافکنی ضد باکتریایی ماورای بنفش نیاز داشته باشند. بنابراین نیاز آنها بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها متفاوت می‌باشد.
به‌طور مشابه در کشورهایی با آب‌وهوای سرد همین شرکت ممکن است به بازاریابی محصولات گرمایشی خود بپردازد و البته باز همین شرکت ممکن است در کشورهای با آب‌وهوای گرم اقدام به هدف‌گیری و بازاریابی محصولات هواساز خودشان بکنند. بدین ترتیب تعدادی از شرکت های از روش تقسیم بازار بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی استفاده کنند. این روش از تقسیم بازار یکی از آسان ترین روش از روشهای تقسیم بازار است، اما در واقع تنها در دهه اخیر توسط شرکت ها به عنوان مبنایی برای تقسیم بازار مورد استفاده قرارگرفته است که در آن صنایع جدید مختلفی پا به عرصه ظهور گذاشته اند و دسترسی کمتری به مشتریان داشته اند. امروزه، میزان دسترسی شرکت های به مشتریان به دلیل استفاده از روش های ارتباطی مختلف به‌مراتب بیشتر شده است، اما همچنان استفاده از روش های تقسیم بازار بر مبنای ویژگی‌های جغرافیایی آنها در زمانی که شرکت های در پی گسترش کسب‌وکار در مناطق محلی و همچنین مناطق بین‌المللی هستند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کلمات مرتبط :

ایده جدید , مشاغل خانگی , کسب درآمد , ایده مشاغل خانگی , خلاقیت , کارآفرینی , کار در خانه , کسب درآمد در منزل , کسب و کار , بازاریابی , تقسیم بازار

لینک کوتاه : http://idehamooz.ir/e44k0

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


یک + = 4

theme