خانه / کسب و کار / چند راهکار مهم برای ایجاد باشگاه مشتریان

چند راهکار مهم برای ایجاد باشگاه مشتریان

چند گام برای ایجاد باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان

ایده آموز امروز برای شما مقاله ای تحت عنوان چند راهکار مهم برای ایجاد باشگاه مشتریان را آماده نموده است. برای هر موسسه یا شرکت و یا حتی ارگان دولتی نیاز است که دارای باشگاه مشتریان باشد. یک ارگان یا شرکت باید بتواند با مشتریان خود بدون واسطه ارتباط برقرار کند.

این مقاله کمکی است برای این دسته از افراد. امیدواریم مفید واقع شود.

چند راهکار مهم برای ایجاد باشگاه مشتریان

در بازاریابی رابطه‌ای هدف فقط جذب مشتریان جدید نیست بلکه حفظ و گسترش رابطه با آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. سازمان‌ها از استراتژی‌های بازاریابی مختلفی به منظور ایجاد روابط با مشتریان خود استفاده می‌کنند، یکی از این استراتژی‌ها باشگاه مشتریان است.

اینگونه باشگاه ها یک واحد ایجاد ارتباط با افراد و یا سازمان‌ها می باشند. این باشگاه توسط یک سازمان با هدف فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها ایجاد می‌شود. بودن در باشگاه مشتریان یکی از انواع برنامه‌های وفاداری مشتری است. مانند سایر فعالیت‌های برنامه‌های وفاداری هدف اصلی در یک باشگاه مشتری ایجاد روابط بلندمدت است.

تلاش‌های بازاریابی بر حفظ مشتریان موجود برای تکرار خرید به جای جذب مشتریان جدید متمرکز شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که تنها درصد کمی از مشتریان بیشترین فروش شرکت را تشکیل می‌دهند. به طور معمول ۸۰ درصد از درآمد حاصل از ۲۰ درصد از مشتریان است. بنابراین هدف قرار دادن این مشتریان برای سازمان مفید خواهد بود. عرضه‌ی برنامه‌های وفاداری مشتریان این حس را در مشتریان شما ایجاد می‌کند که آن‌ها خاص هستند و شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

گام‌های ایجاد باشگاه مشتریان

چندین مرحله برای ایجاد یک باشگاه مشتری موثر وجود دارد. برای ایجاد یک باشگاه مشتری باید کل سازمان و اعضای بخش‌های مختلف را درگیر کرد. علاوه بر این‌ها قبل از شروع هر کاری برای ایجاد باشگاه مشتریان به این سوال صادقانه پاسخ دهید که آیا محصولات یا خدمات ما واقعا ارزشش را دارد؟ اگر محصولات خود را قدیمی می‌دانید هرگونه سرمایه‌گذاری روی یک باشگاه مشتری هدر دادن وقت و پول‌تان خواهد بود.

اکنون گامهای اساسی برای ایجاد باشگاه مشتریان را نام می بریم:

گام اول برای ایجاد باشگاه مشتریان : تعیین هدف باشگاه

توجه کنید که اینگونه باشگاه ها را به سرعت ایجاد نکنید بلکه آن باید یک ابزار بازاریابی قدرتمند برای ایجاد روابط بلند مدت شما باشد. اهداف باشگاه را کاملا واضح تعریف کنید. از اهداف مهم انجام این راهکارها، می‌توان به حفظ و نگهداری مشتریان، جذب مشتریان جدید، پشتیبانی از مشتری، افزایش مصرف، بهبود روابط عمومی و غیره اشاره کرد.

گام دوم برای ایجاد باشگاه مشتریان : تعیین گروه هدف

گروه هدف برای باشگاه مشتریان خود را مهم‌ترین مشتریان خود قرار دهید، آن‌هایی که بخش عمده‌ای از کسب‌ و کار شما را تشکیل می‌دهند. حفظ این روابط برای موفقیت آینده‌ی شما حیاتی است. مشتریان دیگر و مشتریان بالقوه هم از باشگاه مستثنی نیستند، اما تمرکز اصلی بر روی توسعه‌ی برنامه‌ای است که متناسب با نیازهای مشتریان اصلی باشد.

چند راهکار مهم برای ایجاد باشگاه مشتریان
چند راهکار مهم برای ایجاد باشگاه مشتریان

دیگر مشتریان هم از این برنامه بهره‌مند خواهند شد. اما شما نیازهای خاص آن‌ها را در نظر می‌گیرید. تصمیم در مورد تعریف گروه هدف باشگاه تا حد زیادی به گستردگی یا محدودیت اهداف باشگاه بستگی دارد. اگر هدف شما ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی کامل درباره مشتریان است، آنگاه تعریف جامعی از گروه هدف، لازم است. اما اگر برای تامین امنیت کسب‌وکار از حساب‌های کلیدی استفاده می‌کنید تمرکز مناسب‌تر است.

گام سوم برای ایجاد باشگاه مشتریان : تعیین مزایای باشگاه

انتخاب منافع درست و مناسب باعث موفقیت باشگاه خواهد شد. این مزایا باید ارزش بالایی برای اعضا داشته باشند. برای یافتن ترکیب مناسبی از مزایا سه مرحله وجود دارد.

یک: استفاده از طوفان مغزی برای تهیه‌ی منافع بالقوه که بر روی نیازهای گروه هدف تمرکز دارد.

دو: فیلتر کردن و انتخاب مزایای ارزشمند سه: تحقیق پیمایشی بر روی مزایایی که بهترین شناخته شده‌اند. یک باشگاه مشتری دارای یک چرخه‌ی عمر است و به طور مداوم باید بهبود یافته و توسعه پیدا کند. بنابراین شما باید برخی از ارزش‌های مهم را ذخیره نگه دارید.

گام چهارم برای ایجاد باشگاه مشتریان : نوع باشگاه‌ مشتری

باشگاه‌های مشتریان را می‌توان به دو گروه باز و محدود تقسیم کرد. فرم مناسب به اهداف، گروه‌های هدف و چهارچوب فردی بستگی دارد.

باشگاه باز: همانطور که از اسم آن مشخص است هزینه و شرایط خاصی ندارد. برای سازمان‌هایی که به عضو نیاز دارند مناسب است و اغلب اعضا از تمام امکانات باشگاه استفاده می‌کنند.

باشگاه محدود: در این باشگاه افراد برای عضو شدن باید حق عضویت بپردازند و اغلب یک فرم کامل را پر خواهند کرد. در هر دو اطلاعاتی که راجع به مشتریان به دست می آوریم با ارزش ترین منبع جهت برنامه ریزی های آینده است. در واقع به منظور به دست آوردن وفاداری مشتری بایستی یک تصویری از مشتری وجود داشته باشد .

گام پنجم برای ایجاد باشگاه مشتریان : تدوین مفهوم مالی

پس از انتخاب مزایای مناسب برای باشگاه، تدوین یک مفهوم مالی منطقی، دومین مرحله مهم در تأسیس یک باشگاه مشتری است. صرف هزینه بر روی یک باشگاه به عنوان یک هزینه نیست، بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری بر روی یک ابزار است.

گام ششم برای ایجاد باشگاه مشتریان : برقراری ارتباطات

باشگاه مشتریان عمدتا با سه گروه ارتباط برقرار می‌کند: اعضای باشگاه، کارکنان سازمان حامی و افراد محیط خارجی مانند رسانه‌ها. باشگاه باید اطلاعاتی درباره‌ی محصولات جدید دریافت کنند و باید با رسانه‌ها ارتباط داشته باشند تا بتوانند اعضای جدیدی جذب کنند.

ایجاد باشگاه مشتریان
ایجاد باشگاه مشتریان
لینک کوتاه : http://idehamooz.ir/nrogF

همچنین ببینید

رازهای پنهان پول قسمت اول

رازهای پنهان پول قسمت اول

رازهای پنهان پول قسمت اول + ویدیو با کیفیت بالا و زیرنویس فارسی   رازهای …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج + 9 =