خانه / کسب و کار / بازاریابی / بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی

 چکیده :

اگر در تاکسی، اتوبوس، فروشگاه‌ها و تقریبا هر جای دیگر به اطرافتان نگاه کنید افرادی را می‌بینید که غرق در تلفن همراهشان هستند. اگر کمی بیشتر دقت کنید اغلب آن‌ها در یک رسانه اجتماعی مشغول مشاهده یا ارسال مطلب هستند. رسانه‌های اجتماعی چنان متداول شده‌اند که حتی افراد غریبه با اینترنت و فناوری، وارد گود شده‌اند و سعی می‌کنند از آن‌ها استفاده کنند. چنین فرصت بزرگی باعث تغییرات بزرگی در دنیای بازاریابی اینترنتی شده است. اولین روش ارتباط در بازاریابی اینترنتی ایمیل است. ولی آیا خودتان بیشتر ایمیلتان را چک می‌کنید و رسانه‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و … را؟

من در حال طراحی همایشی درباره رسانه‌های اجتماعی هستم. بخشی از این مطالب این همایش را با دوستان خوب موفقیتی در میان می‌گذارم.

 

اهمیت رسانه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کار

اگر صاحب کسب‌و‌کار هستید دیر یا زود باید سراغ استفاده از رسانه‌های اجتماعی بروید. اگر تعلل کنید رقیبان از شما پیشی خواهند گرفت. ولی شاید از خود بپرسید چرا باید سراغ این رسانه‌ها بروم. تاکنون از آن‌ها استفاده نکرده‌ام و در کارم هم موفق بوده‌ام. چند دلیل مهم‌ عبارتند از

 

۱. دسترسی سریع‌تر

اگر از رسانه‌هایی مانند اینستاگرام یا تلگرام درست استفاده کنید این فرصت را دارید که مخاطبان خود را خیلی سریع از موضوعی آگاه کنید. من خودم گاهی ۹ شب در اینستاگرام پست می‌فرستم که فلان کتاب همین الان از چاپخانه رسید. تا صبح روز بعد که ساعات کاری شروع شود هزاران نفر از این موضوع باخبر شده‌اند و بخشی از آن‌ها آماده هستند که خرید خود را انجام دهند. اگر همین اطلاع‌رسانی از طریق پیامک انجام می‌شود برای عده‌ای آزاردهنده و ناراحت‌کننده بود، زیرا دریافت پیامک تبلیغاتی در ۹ شب حس خوبی ایجاد نمی‌کند. حال آنکه در اینستاگرام یک عکس خوش‌رنگ از کتاب هم منتشر می‌شود تا هزاران نفر با جلد کتاب هم آشنا شوند. نکته دیگر آن است که پست‌های شما در رسانه‌های اجتماعی اگر با ظرافت انتخاب شود هیچ حس تبلیغ یا مزاحمت ایجاد نمی‌کند؛ مثلا من علاقه بسیار زیادی به کتاب دارم و وقتی یک کتاب جدید از چاپخانه می‌رسد حس بسیار خوبی ایجاد می‌کند. در پست اینستاگرام همین موضوع را می‌نویسم. به‌جای آنکه از مخاطبان بخواهم بیایند و کتاب جدید مرا بخرند با آن‌ها حس خوبم را از رسیدن کتاب جدید در میان می‌گذارم و تعداد زیادی پیام تبریک و خسته نباشید و … در جواب دریافت می‌کنم.

 

۲. هزینه بسیار پایین

استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کار هزینه بسیار پایینی دارد. البته این‌طور هم نیست که رایگان باشد. شما باید وقت و انرژی کافی اختصاص دهید تا نتیجه خوبی کسب کنید. ولی می‌توانید استراتژی مشخصی داشته باشید و از یکی از کارمندان بخواهید یک تا دو ساعت از زمان روز کاری را به رسانه‌های اجتماعی اختصاص دهد. شاید همین زمان کافی باشد تا رشد قابل‌توجهی در این رسانه‌ها داشته باشید.

این مقاله را هم از دست ندهید:  سوشال مدیا و بازاریابی ایمیلی را با هم ترکیب کنید

اگر بخواهید به ۱۰۰۰۰ نفر پیامک تبلیغاتی بفرستید باید چندصد هزار تومان هزینه کنید. حال اگر بتوانید در تلگرام کانالی درست کنید که ده هزار نفر به آن بپیوندند با گذاشتن یک مطلب جدید، این پیام برای تمامی ده هزار نفر ارسال می‌شود. البته برای آنکه ده هزار نفر را ترغیب کنید تا به کانال شما بپیوندند باید تلاش کافی انجام دهید. ولی پس از آن همیشه به این افراد دسترسی دارید و می‌توانید پیام‌های خود را برایشان ارسال کنید.

 

۳. برندسازی آسان‌تر

تمام کسب‌و‌کارها به هر روش ممکن باید به دنبال برندسازی باشند. به‌عبارت‌دیگر باید در کارشان خوش‌نامی ایجاد کنند تا مخاطبان با خوشحالی از آن‌ها خرید کنند و همچنین به دیگران توصیه کنند. رسانه‌های اجتماعی فرصت بسیار خوبی برای برندسازی ایجاد کرده‌اند.

فرض کنید شخصی دنبال یادگیری زبان است. با جستجو در رسانه‌های اجتماعی، به صفحه شما می‌رسد و می‌بیند صفحه شما هزاران هوادار دارد. تا همین‌جا در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعتماد مخاطب تا حدی جلب شده است، زیرا می‌بیند هزاران نفر صفحه شما را پیگیری می‌کنند. نگاهی به مطالب شما می‌اندازد و می‌بیند بدون پرداخت هیچ پولی می‌تواند مطالب مفید زیادی یاد بگیرد. باز اعتمادش به شما بیشتر می‌شود. در نظرات زیر مطالب، با نظری مواجه می‌شود که نوشته: «چند ماه پیش در دوره آموزش زبان شما شرکت کردم و عالی بود. دلم برای استاد تنگ شده است». در این لحظه مخاطب آمادگی کافی کسب کرده تا در دوره زبان شما ثبت‌نام کند. آیا فکر می‌کنید می‌توانستید با یک تبلیغ و حتی صرف چند میلیون تومان پول چنین اعتمادی ایجاد کنید؟

 

مهم‌ترین سوال: چه بفرستیم؟

شاید مهم‌ترین موضوع در بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی نوع و کیفیت مطالبی باشد که پست می‌کنیم. اگر هدف شما از حضور در رسانه‌ها برندسازی و افزایش فروش است باید سه نوع پست ارسال کنید در زیر به توضیح این موارد می‌پردازیم. اگر به‌طور مدارم از هر سه نوع پست استفاده کنید می‌توانید موفق شوید. همچنین اگر یکی از این سه مورد را حذف کنید موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد.

منبع : سایت مدیر سبز

لینک کوتاه : http://idehamooz.ir/Qarei

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


9 × = چهل پنج

theme